Przejdź do komentarzy'Wszechświat Życie Człowiek'
Tekst 49 z 54 ze zbioru: Bywanie w akapitach
Autor
Gatunekpublicystyka i reportaż
Formaartykuł / esej
Data dodania2023-11-25
Poprawność językowa
Poziom literacki
Wyświetleń192

Jestem w posiadaniu popularnonaukowej książki pt.: `Wszechświat, życie, człowiek`, red. ogólna Eugenia Konopka, wyd. Książka I Wiedza`, Warszawa 1955. Grubo zatem starsza ode mnie...

Autorzy swoje opracowania, dotyczące nauki i jej osiągnięć, kierowali do ludu, raczej niezbyt wykształconego, tłumacząc ludowi owemu otaczający go świat -  w sposób charakterystyczny dla tamtej PRLowskiej epoki lat pięćdziesiątych .




Chciałabym zacytować urywek rozdziału zatytułowanego `Legenda i nauka o pochodzeniu człowieka`, autorstwa prof. dr Jana Mydlarskiego:


`Dokoła  zagadnienia podchodzenia człowieka trwa od dawna zacięta walka ideologiczna między OBOZEM REAKCJI, reprezentującym metafizyczny pogląd na świat, a OBOZEM POSTĘPU, walczącym o naukowy, przyrodniczy, materialistyczny kierunek naszych badań. W tej walce OBÓZ REAKCYJNY wykorzystuje wierzenia religijne. Przedstawiciele tego obozu wysuwają (...) biblijny mit o cudownym stworzeniu człowieka...`


A niech sobie ów spór trwa. Zostawmy to w spokoju, bo jego istnienie jest oczywistą oczywistością. Ciekawsze jest to, co wyróżniłam tu majuskułami. Ten obóz postępu contra pejoratywnie brzmiąca reakcja jakoś kojarzy mi się z dzisiejszą nomenklaturą (albo bardziej współcześnie mówiąc - narracją) i implikuje myśl, że słowo `postęp`, w tym kontekście, zawraca do lat pięćdziesiątych XX wieku, do ówczesnego PRLu z jego światopoglądowym zestawem jedynie słusznych tez.




Ostatnia fotografia zaś, to kredkowy ślad pierwszych artystycznych działań autorki niniejszego tekstu, która we wczesnym dzieciństwie z pasją ozdabiała wszystkie książki, które wpadały w jej rączki. A dlaczego? Bo niepoprawna z niej małpa?





  Spis treści zbioru
Komentarze (3)
oceny: poprawność językowa / poziom literacki
avatar
A to się publixowe kodziarstwo zapieniło. Jak Bałtyk po sztormie, kiedy na brzeg wyrzuca wszelkie szumowiny.
avatar
Hehe, nie inaczej ;)))))
Zaaplikowali sobie suplementację, by nerwy nią podleczyć sobie. Będą walić suplementami z przecinkami. ;))) A na zdrowie;)))
avatar
No i miałam rację - przyszedł z pierdzeniem pod prowokację pewien ***, a prowokator zaprasza;))) od Annasza do Kajfasza. Na zaproszenie odpowiadam: sam sobie pisz, sam komentuj, bo nie chadzam tam, gdzie jakiś Kowalski na tekście Nowaka sobie poczytność generuje. Amen ;))
© 2010-2016 by Creative Media
×