Przejdź do komentarzyPieśń polskich posłów
Tekst 48 z 93 ze zbioru: Wiersze różne
Autor
Gatuneksatyra / groteska
Formawiersz / poemat
Data dodania2013-12-21
Poprawność językowa
Poziom literacki
Wyświetleń4917

Pieśń polskich posłów


Nie rzucim żłobu, to nasz cel,

wykurzyć się nie damy,

z pomocą naszych rąk i nóg,

tych żłobów się trzymamy.

Niech się nie łudzi polski,

tak nam dopomóż Bóg.


Do krwi ostatniej kropli z żył

bronimy apanaży,

by jak najdłużej zostać tu,

każdy z nas o tym marzy.

By nie przeszkodził nam w tym lud,

tak nam dopomóż Bóg.


A gdy wyborów przyjdzie czas,

to wszystkim obiecamy:

każdy robotę znajdzie z was,

no i podwyżki damy.

Niechaj się cieszy ciemny lud,

tak nam dopomoż Bóg.


A po wyborach, kiedy znów

zajmiemy swe fotele,

to pomyslimy, jakby tu

powiększyć swe portfele.

Bo w nosie mamy głupi lud,

tak nam dopomóż Bóg.


Przesłanie takie damy wam,

ludziska me kochane,

co obiecuje poseł wam,

na wodzie jest pisane.

Nie zmieni tego żaden cud,

tak nam dopomóż Bóg.


Autor nieznany (a może i znany)

  Spis treści zbioru
Komentarze (10)
oceny: poprawność językowa / poziom literacki
avatar
Bardzo dobry tekst, wszystko to prawda, mają nas w d.... Bardzo dobrze wyrażał się o tej grupie zawodowej Naczelnik Piłsudzki, generalnie był już wtedy zdania, że to zorganizowana grupa przestępcza. I nie mylił się.
avatar
Treść znakomita. Natomiast jest jedno opuszczenie (w pierwszej zwrotce, wers 5 - "Niech się nie łudzi polski /lud/). W czwartej zwrotce literówka: "pomyslimy" (...ś...). W ostatniej zwrotce nie loreluje mi pierwszy wers z wersem drugim (w pierwszym liczba mnoga "damy", w drugim liczba pojedyncza "me"). Może zmienić drugi wers, np: "... ludziska ukochane".

Co do treści - niestety, wielu posłów nadaje się tylko na p... osłów. Nie uogólniam jednak; są też dobrzy, są i bardzo dobrzy posłowie; przygotowani merytorycznie i sumienni. O nich jednak w mediach prawie nie słychać, nie są medialni - nie wrzeszczą, nie atakują ad personam, nie obiecują gór szczęśliwości.

Co do Piłsudskiego - ma wielkie zasługi w okresie odzyskiwania niepodległości. Później jednak poplamił życiorys. Na polu politycznym - zamach majowy, autorytaryzm, oskarżanie demokracji o wszystko co najgorsze (wam kury szczać prowadzać m- to o posłach in gremio), Brześć, Bereza Kartuska, rządzenie z tylnego fotela jako szara eminencja. Na polu wojskowym - zlekceważenie unowocześniania armii, postawienie na utrzymywanie i rozbudowę pułków kawalerii, które miały być bardziej przydatne na bezdrożach i w lasach, w przyszłej wojnie na wschodzie.
avatar
Oczywiście można wiele zarzucić Naczelnikowi, ale i czasy były trudne. Musiał być "Hardy", by sprostać tym czasom :))) Nie zmienia to faktu, że przedmówca ma wiele racji.
avatar
do Hardego:
Rzeczywiście, zjadłem "lud" oraz znak diakrytyczny (chyba zbyt delikatnie nacisnąłem "alt"). Natomiast co do niezgodności liczby byłbym gotów dyskutować. Bo jeżeli będę się wypowiadał w imieniu kilku osób do jakiejś grupy i powiem: "Moi kochani, na pewno was nie zawiedziemy", to nie dostrzegam tutaj żadnej nieprawidłowości. Podobnie jest w tym tekście. Formalnie jest to niezgodność liczby, praktycznie zaś do przyjęcia.
Natomiast zmiana na "ludziska ukochane" jest jak najbardziej właściwa. Dziękuje.
avatar
Do Chodackiego:
Przedmówca ma mnóstwo racji, co do posłów, zgodziłem się z tym :) Tyle, że nigdy nie wrzucam wszystkich do jednego worka.
Czy Dziadek żył w trudnych czasach? Każdy czas ma swoje plusy i minusy. Gdybym jednak porównał jego czasy z drugą połową lat 30-tych, to w polityce międzynarodowej ten drugi okres był nieporównanie trudniejszy. Trzeba jednak przyznać jedno - w latach 1932 i 33 Piłsudski myślał o małej wojnie prewencyjnej z Niemcami, tylko nie uzyskał poparcia Francji. Widział narastające zagrożenie ze strony dochodzącego do władzy Hitlera. Niestety, Francja nas zdradziła, i to Piłsudski jasno widział.
avatar
Do Janko:
Jeżeli użyłeś liczb w ten sposób, jak napisałeś w odpowiedzi, to zgoda. W wierszu można było zrozumieć dwuznacznie.
Nim się dyskusja rozwinęła, już się zakończyła :)
avatar
Janko jestem pod wrażeniem!!! Na plus!
avatar
Autor, autor!
Czy dowiemy się, kto jest autorem? ;)
avatar
Napisałem, że autor nieznany. Mogę tylko się domyślać, ale domysłów nie ujawniam.
avatar
Pieśń posłów - jak ich odprawa - bardzo słynna :)
© 2010-2016 by Creative Media
×