Przejdź do komentarzyFrancisco Pizarro. Liczby urojone
Tekst 171 z 246 ze zbioru: Z ATLASEM POCZĘTE
Autor
Gatunekhistoryczne
Formawiersz biały
Data dodania2017-10-21
Poprawność językowa
- brak ocen -
Poziom literacki
- brak ocen -
Wyświetleń2219

W styczniu 1951 roku

niepiśmienny Pizarro

wraz z 200 żołnierzami i 65 końmi

wyruszył na podbój imperium Inków.

Żołnierze jego byli głównie uzbrojeni

jedynie w tarcze, miecze i włócznie.

Trzech miało arkebuzy,

dwudziestu - kusze.

Pizarro w asyście tych zuchów,

czterech swych braci

i trzynastu innych wiernych kompanów

- w tym ksiądz Hernando de Luque -

stanął w lipcu 1952 r. oko w oko

z 3-4-tysięczną lekkozbrojną

strażą przyboczną ostatniego

króla Inków - Atahualpy.

Ogień z arkebuzów i szarża 65 konnych

w ciągu 30 minut do szczętu i do nogi

wybiła Indian z kretesem.

Król imperium został pojmany,

po czym obiecano mu wolność w zamian

za kilka wozów czystego złota.

Żądanie niepiśmiennego Pizarra

zostało sumiennie wykonane co do sztabki.

Po czym Atahualpę posadzono na tron

i zadzierzgnięto mu gardło garotą.


Żabnica, 1998

  Spis treści zbioru
Komentarze (12)
oceny: poprawność językowa / poziom literacki
avatar
Nie wiem, co się kryje za datami z XX wieku.
Trzecia wyprawa Pizarro do Peru wyruszyła w grudniu 1530 roku. Atahualpa został zamordowany po sfingowanym procesie w 1533 roku.
To okropna karta w historii. Jeśli chodzi o jakieś porównanie, to nie zrozumiałam.
avatar
Tak, oczywiście! Przepraszam :( Miało być "W styczniu 1531 r. niepiśmienny...", i pojęcia nie mam, jak tak dziki lapsus mógł się w zapisie na publixo.com pojawić?? W styczniu 1951 r. urodziła się moja Siostra - i bynajmniej nie w Ameryce!

Przysięgam, że byłam trzeźwiutka, jak ten ogóreczek! Masakra jakaś...

"Człowiek strzela, ale Pan Bóg kule nosi..."
avatar
Naturalnie, wers "stanął w lipcu 1952 r. oko w oko..." jest równie idiotyczny, jak ten pierwszy. Nie mam żadnego sensownego wytłumaczenia, poza jednym, że...
avatar
Uroczy komentarz, Emilio! Uśmiałam się.
Rzeczywiście, dziwna sprawa. Ale może z myślą o innych czytelnikach skasujesz ten wiersz i wkleisz jeszcze raz, już z prawidłowymi datami? :)
avatar
Interesowałam się przez wiele miesięcy tłumaczką Malinche. Był tu przez jakiś czas mój wiersz. Może opublikuję jeszcze raz, koło twojego, jeśli można. :)
avatar
Rzeczywiście, wyrażenie "stanął oko w oko z armią" może śmieszyć, a tu nie o to chodziło. :)
avatar
Nie, niczego nie poprawiajmy - liczby urojone widocznie nie są z tego palca wyssane :)
avatar
Właśnie, właśnie. Dlatego zastanawiałam się, że to może nie zwykły błąd, bo w tytule są "myśli urojone".
avatar
Emilio, skreśliłabym jeszcze jedno słowo w:
"Żołnierze jego byli głównie uzbrojeni
jedynie w tarcze, miecze i włócznie."

Albo głównie, albo jedynie, nie uważasz? Poza tym jedynie nie może być, bo zaraz okazuje się, że mieli jeszcze arkebuzy i kusze.
Powinno się też liczby zapisywać słowami, ale zauważyłam, że tego nie lubisz. :)
avatar
Co do zwrotu z "głównie" oraz "jedynie w znaczeniu tylko": dwustu żołnierzy niepiśmiennego Pizarra było uzbrojonych głównie tylko w byle co (matematycznie 218/4001, 3/200 - w wojsku zwłaszcza - oznaczają znikomość); wszystkie te aż trzy "arbuzy" były jednostrzałowe, trzeba było je wielokrotnie załadowywać - podobnie było z tymi zdobywców 20 kuszami. Nie chodzi zresztą o te ułamki, gdyż w przeciwnym razie tytuł brzmiałby zdecydowanie inaczej.

Historia ludzkości - to najczęściej kompletnie odleciane liczby urojone. Urojone przez "wielkich" bardzo małych kaprali i nieomylnych wodzów, przez wariatów, ogarniętych manią ekspansji, nachapywania się, zdobywania i rządzenia. Każdy taki wariat kończył jednak i głównie oraz jedynie, jak my wszyscy - czyli szybko.
avatar
W 1531 r. dla Indian Ameryki Południowej

- nawet w snach nie do wyobrażenia! -

widok 400-osobowej konnicy Pizarra był jak palec boży samego Wielkiego Manitou. Wtedy w Ameryce NIE BYŁO żadnych białych ludzi ni koni!

CZYM GROZI BRAK KOMPETENCJI I NIEWIEDZA??
avatar
No, i centralne pytanie:

Ile są warte wozy złota, jeśli nie można za nie kupić wolności swojego ludu

??

Co się tobie opłaca w konfrontacji z najeźdźcą?? Pertraktacje i kontrybucje?
© 2010-2016 by Creative Media
×