Przejdź do komentarzyPowrót autocenzury
Tekst 180 z 189 ze zbioru: Garb
Autor
Gatunekpublicystyka i reportaż
Formaproza
Data dodania2023-12-26
Poprawność językowa
Poziom literacki
Wyświetleń163

Powrót autocenzury



Podczas wielu spotkań towarzyskich oraz tych wirtualnych odnoszę przemożne wrażenie, że samokontrola ludzi na drażliwe tematy wyraźnie wzrosła.


A mi,....... oczywiście się to nie podoba – wierzę nadal, być może naiwnie, że ludzie potrafią ogarnąć intelektualnie i emocjonalnie to, co nas dotyka. Brakuje jedynie im tylko odwagi.


Obecnymi tematami tabu, to poza tym że królewny oraz papież robią kupę---- są :


- podział PiS- PO

- sanitarne obostrzenia pandemiczne i ich konsekwencje (podobnież mordercze)

- szczepionki i ich zasadność oraz domniemane i niewyjaśnione zgony łączone ze szczepieniami

- Grzegorz Braun i powstrzymanie uroczystości chanukowych w Polskim Sejmie


I tu czytelniku jesteś zapewne już zniesmaczony, kręcisz nosem – albo przestałeś czytać, ewentualnie opadły ci ramiona, ,,,,,,,,,,,,,,,chyba że jesteś ten ,,nieliczny” ,który zaciekawił się problemem bez szczególnej konsternacji.


Wszystkie wymienione tematy są niezwykle bulwersujące ale najbardziej aktualna  jest oczywiście sprawa G. Brauna. Myślę nawet, że jest to dość istotne zdarzenie,- jak nie przełomowe. Mieliśmy świat – powiedzmy Olgi Tokarczuk, Gazety Wyborczej gdzie z mozołem przez ostatnie dziesięciolecia odbudowywano oraz wtłaczano porozumienie z Żydami , krzewiono kulturę itp. Pomimo wielu niewygodnych  krytyków, pomimo relacji świadków oraz historyków, pomimo  mniej lub bardziej udokumentowanej trudnej przeszłości w relacjach -  budowano to coś ……. A tu ciach – akcja z gaśnicą, która obudziła dawno skrywane demony.


By nie przynudzać wskażę to, co najciekawsze, czyli jaki to stosunek do owej akcji z gaśnicą mają Polacy. Oczywiście opiszę postawy/poglądy zarejestrowane jedynie przeze mnie i o ograniczonym zasięgu, co nie do końca musi być reprezentatywne.


Większość dowiedziała się dopiero teraz, że takie coś w ogóle ma miejsce, jest cykliczne – i dziwi się, dlaczego ma to miejsce.

Też dość spora część rozmówców potępia posła Brauna i określa go, jako głupka-----, lecz przy konkretnych pytaniach o zasadności tego święta zaczyna się drugie dno autocenzury – czyli wymowna cisza . Odpowiedzi tych ludzi są tak naprawdę postawą wyizolowania, bez wnikania w złożony świat przyczyn i skutków.

Oczywiście są i zwolennicy, jak i zwolennicy umiarkowani, którzy potępiają ten czyn, jako zbyt radykalny, ale jednak suma summarum- potrzebny.

Tak naprawdę słowa potępienia słyszę jedynie z mediów i to takiego potępienia ,,w czambuł” bez najmniejszej refleksji.

Też ciekawym następstwem owej akcji z gaśnicą jest dostrzegalna analiza np.o stosowną symetryczność z choinką w Knesecie lub stosowność chanuki w Polskim Sejmie w czasie wojny w Gazie z ogromną ilości ofiar cywilnych w tym dzieci. Wówczas to, - my Polacy mamy opowiadać się po jednej ze stron a nie powinniśmy , sam zaś parlament powinien być bezstronny – itp.


Najciekawsze jednak opinie wyrażają osoby zorientowane historycznie i tu mamy całą paletę argumentów:


-niewyjaśniona do końca trudna przeszłość z kolaboracją Żydów w czasie -wojny polsko –bolszewickiej ,

- agenturalność Żydów w okresie międzywojennym

- udział w okrutnych mordach na polskim podziemiu po II wojnie światowej

- sfingowanie wydarzeń Jedwabnego, prowokacji kieleckiej, roku 68 z pseudo wyganianiem .

- politykę filmową – Pokłosie , Ida, Grodno

- politykę oskarżania Polaków o holokaust  – ,,polskie obozy zagłady,,

- sprawa muzeum w Auschwitz bez Pileckiego , Kolbego i krzyża papieskiego

Itp,itp.



Muszę dodać, że, wielu moich rozmówców po pewnym czasie przełamywało milczenie ,,autocenzurę`  jednak też u wielu milczenie i dystans  wzięło górę.


Moim zdaniem jednak możemy pokusić się o określenie postawy społeczeństwa do tego wydarzenia i zrobić to nawet w sposób naukowy. Oczywiście władza ani inne znaczące medium w obecnych realiach nie przeprowadzi stosownego sondażu, referendum, ale my możemy pokusić się o analizę, nawet z durzą dozą prawdopodobieństwa.

By zrobić to- musimy uczciwie zredagować pytanie bez jakichkolwiek zarzutów o stronniczość - do tego hipotetycznego głosowania/sondażu. Moim zdaniem powinno ono brzmieć:


- Czy uważasz, że w Polskim Sejmie mogą zaistnieć,- obce symbole: polityczne, religijne, narodowe?

- Czy uważasz, że w Polskim Sejmie mogą odbywać się jednorazowo lub cyklicznie,- obce uroczystości: polityczne, religijne, narodowe?


Wówczas po tych pytaniach można sformułować pytanie o stosowność zachowania posła G. Brauna.


Łatwo przewidzieć odpowiedzi na pierwsze dwa pytania – są oczywiste. Drogi czytelniku po przetrawieniu tematu i po pewnym czasie polecam odpowiedzieć na ostatnie pytanie, dotyczące posła.


Sumując, dodać należy, że sprawy takie jak zbrodnie wołyńskie, agentura w strukturach kościoła, lub żydokomuna, czyli sprawy niewyjaśnione i niezałatwione będą cyklicznie pojawiać się i nie dadzą spokoju, szczególnie w kluczowych momentach naszej historii. Wszelakie objawy manipulacji, narzucania obcej narracji narażone są na interwencję mniej lub bardzie spektakularną np. z gaśnicą w wykonaniu Grzegorza Brauna lub swego czasu z szablą w wykonaniu aktora Daniela Olbromskiego.


Zostaje tylko jedno i to najtrudniejsze pytanie: czy możemy liczyć na przychylność i szczerość w stosunkach międzynarodowych w takim samym stopniu lub choćby zbliżonym -, jaki sami oferujemy?

Doświadczenie uczy, że zawsze się rozczarujemy,- tak jak ostatnio z Ukrainą.


NO I PRECZ Z CENZURĄ - JAKĄKOLWIEK !






  Spis treści zbioru
Komentarze (14)
oceny: poprawność językowa / poziom literacki
avatar
Autorze, nikt nie chce być posądzony o antysemityzm i szerzenie nienawiści jak to miało miejsce po wywiadzie Moniki J. panem Braunem.
Jeśli zaś chodzi o cenzurę, wiadomo, media ktoś opłaca i czegoś wymaga. Czy są media całkiem apolityczne?
avatar
Oskarżał byle kto - przestępca ten co uciekł do Norwegii.
avatar
Strażacy mówią, że ta Żydówka, która szarpałą się z Braunem mogła stracić wzrok. Pomyśl Rozarze, co by było, jeśliby go straciła.

Ten happening był nieprzemyślany. Można było zlikwidować chanukę w bezpieczny dla postronnych sposób. Może byłby skandal, ale żaden Żyd by nie ucierpiał. Żydzi wiedzieliby, że w polskim parlamencie ich obrzędy nie są mile widziane, ale nie chodzi o antysemityzm, który cywilizacja zachodnia piętnuje.

Sam mam mieszane uczucia, bo skoro w polskim parlamencie Żydzi mają prawo przeprowadzać swoje obrządki, to katolicy mają prawo urządzać drogę krzyżową, a muzułmanie ramadan. Ciężki temat.

No i zobacz Rozarze jak to się skończyło:

Prezydent Duda i marszałek Hołownia stali na baczność, a Żydzi rozbestwieni jak nigdy dotąd odprawiali przed najważniejszymi osobami w państwie.
avatar
Legionie - nie miałeś nigdy do czynienia z takimi co podłażą i prowokują by oberwać a potem się sądzić ?
Dla mnie to właśnie taka osoba - a cynizm pasuje do ż..... .
Z nagrań wynika że ona go zaatakowała szarpała i kopała - powinna być oskarżona i posiedzieć ze dwa lata za napaść na posła .

Może warto było przeprowadzić taki wstrząs - przyznasz że jest temat mocny .
W parlamencie może wisieć krzyż i odmawiany może być różaniec a chanuka i ramadan nigdy !
Kryterium jest określenie co jest obce ,
avatar
Jak różaniec, to droga krzyżowa też. I jutrznia i roraty i rekolekcje i inne obrządki też. Krzyż ludzi bodzie, ale to nie moja wina. U mnie w domu krzyż wisi i papież też wisi i rodzina święta też wisi. Ale prócz tego wisi kupa innego świństwa za które miałbym proces jeślibym publicznie pokazał. Jednak w moim domu się nie gryzą. Kiedyś wisiał Jaruzelski. Kto chciał, mógł rzucić lotką, a nawet dźgnąć nożem.

Mi nie przeszkadzają żadne symbole, nawet swastyka. Ona się oczywiście żle kojarzy, ale z drugiej strony krzyż też mi się źle kojarzy jako narzędzie zbrodni. W końcu to nie Bóg kazał zamordować syna, ale ludzie to zrobili według własnego pomysłu.

To jest piaskownica. Dzieci tak się kłócą: to super, a to be...
avatar
Autor wygłasza tezy wzajemnie sprzeczne. Do nich należy hasło "Precz z cenzurą!"

(patrz tekst i finał)

Czym - jeśli nie /grubo spóźnionym!/ aktem cenzury - było publiczne gaszenie menory w Sejmie

??

Jeżeli wielki jak byk facet /też publicznie/ szarpie się z kobietą /bo ona - mowa o Agnieszce Kłopotek - też jest posłem!/, to gdzie jest

w tej kuriozalnej /jak na czasy demokratycznej unijnej Polski!/ scenie

w o l n o ś ć wyznawanych wartości /czyli brak cenzury/

??
avatar
"Precz z cenzurą!"

oznacza pozbawioną głowy anarchię, szmacenie ludzi i szarganie wszelkich świętości.

K A Ż D Y ma prawo do swobodnych własnych wypowiedzi

POD JEDNYM WARUNKIEM

że będą to wypowiedzi respektujące godność innych ludzi
avatar
Wprowadzanie DO INSTYTUCJI PAŃSTWOWYCH jakichkolwiek symboli religijnych jest podkładaniem bomby ze spóźnionym zapłonem.

Polska d z i s i a j NIE JEST /jak Watykan czy Emiraty/ państwem wyznaniowym.

Zawłaszczanie polskich instytucji państwowych przez kogokolwiek /nie tylko islam czy żydów - również rzymskich katolików/ jest grubym nadużyciem.

Wg najnowszych danych Instytutu Statystyki Kościoła Katolickiego tylko 12% wszystkich Polaków przyjęło komunię świętą
avatar
Czy możemy liczyć na przychylność i szczerość w stosunkach międzynarodowych?

(patrz centralne zapytanie)

A na szczerość i przychylność

- nie tylko w stosunkach, ale tak w ogóle -

możemy liczyć?!

Poza pieniędzmi NIC się przecież nie liczy
avatar
UWAGA

"Z DUŻŻŻŻŻĄ dozą prawdopodobieństwa"

ortograficznie poprawnie

powiemy, że u nas w Polsce NIE MA żadnego z szablą aktora o nazwisku Daniel Olbromski
avatar
Kiedy w TVN i na Polsacie Polacy obejrzeli gaszenie chanuki w ich Sejmie,

wszystkim opadły szczęki.

DLACZEGO ŻADNA ZE STACJI TELEWIZYJNYCH PRZEZ CAŁE 18 LAT NIGDY NIE POKAZAŁA UROCZYSTOŚCI JEJ ZAPALANIA

??

Do czego potrzebny jest leninowski nieśmiertelny "pożyteczny idiota"

?!
avatar
Faktycznie - Daniel Ol......... Olbryski - już wiem bo nazwisko Olbryski podkreśla auto korektor i sugeruje Olbromskiego :-)))) Musiałem z automatu poprawić .
avatar
AUTOPOPRAWKA

oczywiście te 12% to wyłącznie 12% praktykujących w Polsce k a t o l i k ó w,

których jest d z i s i a j

u nas nad Wisłą plus minus 2/3 Polaków. W 2011 r. było ich prawie 90 %.

G D Z I E

W TAK KRÓTKIM PRZEDZIALE CZASU

SIĘ PODZIAŁO AŻ TYLE WIERNYCH NIEWIERNYCH?!

Jaki mechanizm wywołał tak lawinowy spadek ich liczby

??

I gdzie przez te ostatnie 12 lat byli nasi polscy purpuraci

?!
avatar
Bardzo dobre pytanie ....
Sam się zastanawiam
© 2010-2016 by Creative Media
×