Przejdź do komentarzyTrzy prawdy
Tekst 194 z 255 ze zbioru: Czarcie kopyto
Autor
Gatunekpoezja
Formawiersz biały
Data dodania2018-07-27
Poprawność językowa
Poziom literacki
Wyświetleń1523

Trzy prawdy


Kiedy spalą książki wszystko wróci na swoje miejsce.

Uczeni w mowie i piśmie napiszą nowe,

które podyktuje lud.

Będzie w nich prawda o małości człowieka,

bo człowiek jest maleńki i przytłoczony,

kiedy popróbuje złożoności.

Dlatego druga jest prawda o wielkości,

tego, co niezbadane i wyrokach,

które zostały dawno podjęte.

A trzecia prawda jest nie do przyjęcia,

to ta, którą każdy widzi.

  Spis treści zbioru
Komentarze (5)
oceny: poprawność językowa / poziom literacki
avatar
Poetyckie i niezwykle ciekawe rozważania. Mam wątpliwości dotyczące zwrotu "wyroki podjęte". Wyroki moim zdaniem się wydaje, a podejmuje się decyzje o treści wyroku. Wydaje mi się też, że przed wyrokach" potrzebne jest "o". Brakuje przecinka przed: wszystko; zbędny jest przed: tego.
avatar
Bardzo groźna wizja, która (gdyby się tylko ziściła, co nie daj Bóg!) (czytamy!) - kiedy (w znaczeniu "jeśli" w funkcji spójnika warunku) kiedy spalą książki wszystko wróci na swoje miejsce... (z powrotem na te drzewa!)

Wtedy to już ani nawet ci wysocy uczeni w mowie i w piśmie, ani ktokolwiek inny bądź czyli N-I-K-T

nikt NIKT absolutnie N-I-K-T nie będzie miał na kogo? co? biernik nie będzie miał NA CO "TWARDO NA PIŚMIE" się powołać! Starożytnianie Aztekowie/Inkowie/Majowie wymyślili język komunikacji oparty na ulotności i popiołach - te swoje sznurkowe kipu i kody dymnej sygnalizacji - i tego od stuleci przecież nie kumamy/czytamy/nie odczytujemy. Kosmos informacji - w Kosmos!

Co będziemy wiedzieli & rozumieli, "kiedy spalą książki"?? to jedyne w kamieniu wyryte źródło niepodważalnej jakiejkolwiek naszej tzw. wiedzy??

Poezja lotów podniebnych
avatar
Po prostu, człowiekowi na ziemi, ciasno. Filozofia, to lubię.
avatar
Dziękuję!

hehe, Arsenie, świetna parafraza! Ale mój tekst to też parafraza na jednej z największych herezji Tischnera, który jeśliby dzisiaj żył, to bez cienia wątpliwości stałby centralnie pod rynną. Zdążył rynny uniknąć jak wielu innych architektów rzeczywistości, po 1989 roku. Bóg zabrał go z litości, czy w ramach łaski dla PiS?

I jeszcze jedna rzecz. Moja parafraza jest wypracowana na cytacie Tischnera, a Twoja zdaje się podważać dwie pierwsze prawdy, a co do trzeciej sugeruje, że jestem niewidomy. Czyli jak przejrzę na oczy, to ujrzę więcej, czy mniej?
avatar
Odważę się,z pewnym wahaniem,powtarzając nieznanego autora,przypomnieć,dość chyba, przynajmniej kiedyś, popularne, nieco humorystyczne, a trywialne oraz ryzykowne, prostackie, powiedzenie -jest prawda, sama prawda, tylko prawda i g.prawda.
© 2010-2016 by Creative Media
×