Przejdź do komentarzyKrólewicz i bubel
Tekst 4 z 9 ze zbioru: PROZA POETYCKA
Autor
Gatunekbajka
Formaproza
Data dodania2021-05-23
Poprawność językowa
Poziom literacki
Wyświetleń782

Na łowieckich bezdrożach królewicza Zagryzka, roku przestępnego, a zagadkowego, rozegrały się wydarzenia dziwne i niepojęte. A dokolusia kwitły przezacne uroki, bujne rozmaryny, ptaki bezwstydnie rozśpiewane w locie, łąki spowite nieludzkim brzęczeniem i kwiaty i pszczoły wielkie jak on mikry.

Ludzki rozum nie ogarnie, zwykłe ucho nie pochwyci tego, co mu się przytrafiło, gdy pojął, że jest sam na sam z głęboką fosą i nie ma dokąd pryskać; zamek warowny, krucjatowy i rycerstwa pełen, drużyna wiernych obwiesiów, wszelkie marne dobro, podreptało w niebyt.

Oto nikt nie spieszył mu w sukurs, więc ujrzał się w nieszczerym polu, w dziadowskim barachle, bez rączej chabety, waciaków karbowanych złotem rozmaitem, dowodu na istnienie i wąsów na medal.

Trudno uchacha – rzekł stężałym głosem (a głos w gardzieli miał tęgo schrypiały, serdecznie ściśnięty i z żalu roztropny) – mogłem być królewiczem, to i za łajzę wydolę.

Wtem z przeciwnej strony usłyszał tętenty, bułane rumory, a na chyżym rumaku, w bereciku z piórkiem, rozpędzony wiatrem gnał Zagryzek nowy: – wypisz wymaluj – morduchna zawzięta, istny falsyfikat golony w kółeczko, a za nim i przy nim podobnie wierna zgraja wiedźminów!

Zagryzek początkowy jął w te pędy błagać falsyfikat o wybaczenie, że w porę nie rozpoznał siebie sprzed cwanej podróby, podczas gdy wiadomo ( wszem – wobec i każdemu z oddzielna), że jak świat światem, a dziad dziadem, żaden, choćby był z grzecznego kruszcu, nie będzie nigdy za długo paniskiem, co wykrztusiwszy szastnął nóżką i powlókł się aż na kraniec świata.


  Spis treści zbioru
Komentarze (2)
oceny: poprawność językowa / poziom literacki
avatar
Najdłużej nam - miłościwie i/lub niemiłościwie - panujący monarchowie/satrapowie panowali tylko tak długo, póki ich życia.

Po kilku góra dziesięcioleciach kończyli tam, gdzie wszyscy, i szli do piachu.

W konwencji rycerskiej legendy miniatura o tym, co wszystkim - oprócz panujących - od zawsze wiadome /zgodnie ze znaną mądrością/

"Nosił wilk razy kilka, ponieśli też wilka!"
avatar
Królewicz i bubel (patrz tytuł) - dwa w jednym - to ten mix człowieka, o którym tak genialnie wieki temu pisał w "Hamlecie" Shakespeare
© 2010-2016 by Creative Media
×